Rupert Murdoch - velký návrat Starého ještěra


autor: Lucie Osmanská | Galerie

Říká se mu muž, co vlastní zprávy. Žralok, který "schlamstne", co vidí. 11. března oslaví 81. narozeniny Rupert Murdoch. Hlavní padouch mediálního byznysu (toto označení si vysloužil poté, co vyšel najevo jeho skandál s odposlechy) již řadu let patří mezi nejvlivnější a také nejbohatší lidi světa.

Podle magazínu Forbes je považován na třináctého nejmocnějšího člověka planety a vloni byl jeho majetek odhadnut na 7,6 miliardy dolarů (jeho aktiva tvoří největší mediální síť vlastněnou jedním člověkem). Nyní se opět vrací na britský trh s bulvárními nedělníky poté, co vloni musel za značně kontroverzních okolností stáhnout News of the World (po168 letech existence).

Začátky kariéry

Základy Murdochova mediálního impéria položil jeho otec Keith Murdoch, který začínal před sto lety jako novinář. V roce 1951 zemřel a Rupert tak zdědil dva deníky. Konkurence se jen snažila ze začátku potopit. Murdoch však nechal její výhružný dopis otisknout ve svých novinách, což bylo v té době nevídané. Michael Wolff (autor jeho životopisu) prohlásil: „Nezajímá ho, co si o něm lidé myslí, natož aby se toho bál. Neustále čeká na vhodnou dobu, na první příznak jejich slabosti. Myslí jako živočich. Sežer, co můžeš zabít. Noviny, které by mohly být na prodej, jsou pro něj cosi jako krev ve vodě.“ V roce 1968 koupil New of the World, o rok později The Sun (jeho bulvární noviny byly vždy postaveny na třech „S“ – sex, senzace a skandál). Jelikož jako Australan nemohl vlastnit americkou televizní stanici, neváhal si kvůli byznysu změnit občanství a v roce 1985 se přestěhoval do New Yorku.

Majetek

Murdoch je majitelem společnosti News Corporation (zahrnuje periodika v Austrálii, Spojených Státech a Británii), která ovládá:
• 9 satelitních televizních sítí
• 40 televizních stanic
• 100 televizních kabelových kanálů
• 40 knižních vydavatelství
• 175 novinových periodik
• 1 filmové studio

Dále například vlastní:
• podíly v satelitních televizích BSkyB, FOXTEL, Sky Deutschland nebo SKY Italia (usiloval o převzetí nadpoloviční většiny britské BSkyB, což mu znemožnil skandál s odposlechy)
• 67 procent akcií v Star TV
• 40 procent akcií v British Sky Broadcasting, provozovateli satelitní platformy Sky Digital (1997)
• Los Angeles Dodgers, baseballový klub
• New York Knicks, basketbalový klub
• 20th Century Fox, filmová společnost
• Fox Broadcasting Company (1985), televizní síť (od roku 1996 s jejím hlavním zpravodajským kanálem Fox News Channel) s nynějším pokrytím kolem 97 procent USA
• v roce 2007 koupil Dow Jones & Co. za 5,6 miliard dolarů

K 31. březnu 2011 držela společnost News Corporation majetek v hodnotě asi 60 miliard dolarů s ročním obratem kolem 33 miliard dolarů. Murdochův syn James má na starosti řízení společnosti v Evropě a Asii.

Skandál s odposlechy

Aféra s odposlechy propukla již v roce 2007, kdy byl odsouzen jeden soukromý detektiv a jeden reportér nedělníku News of the World za odposlouchávání členů britské královské rodiny. Policisté odhalili, že bylo špehováno téměř šest tisíc lidí. Nedělník si objednával ilegální odposlechy mobilů celebrit, politiků, sportovců, příbuzných britských vojáků padlých v Iráku a Afghánistánu, pozůstalých obětí teroristických útoků nebo také obětí trestných činů (nejvíce je znám případ, kdy byl odposloucháván mobil unesené a později zavražděné třináctileté dívky Milly Dowlerové – její rodiče dostali odškodné ve výši 57 miliónů korun). Murdoch však odmítl osobní zodpovědnost za tento skandál: „Nejsem zodpovědný za toto fiasko.“ Tvrdil, že ho podvedli lidé, kterým důvěřoval, nebyl však schopen říct, kdo to byl. Prodej začal záhy klesat a Murdoch se rozhodl nedělník stáhnout z trhu. Jeho kritici o něm tvrdí, že jeho noviny jsou vulgární, jeho přístup cynický a že on sám ponížil a degradoval žurnalistiku tím, že hrál na nízké pudy svých čtenářů, čímž přinutil konkurenci dělat skoro totéž.

Kdo byl odposloucháván

Mezi oběti odposlechů patřil například i princ William, bývalé přítelkyně jeho bratra Harryho, rodiče Daniela Radcliffa… „V zásadě jsem měl zapisovat, co a kdy měli na sobě, v jakém autě se pohybovali, s kým se setkali, kde se setkali a přesný čas schůzky – právě čas byl velmi důležitý,“ uvedl bývalý policista Derek Webb, kterému list News of the World zadal jejich odposlouchávání. Společnost News Corporation žaluje i manželka Tonyho Blaira, Cherie, za odposlouchávání její hlasové schránky.

Nový nedělník

Rupert Murdoch vydal první číslo bulvárního nedělníku The Sun on Sunday (vyšel 26. února 2012), který má nahradit News of the World. „Budeme trvat na tom, aby novináři dodržovali naše standardy,“ uvedl list v prvním úvodníku. První číslo vyšlo v nákladu tří miliónů výtisků, hlavním cílem je přilákat asi 2,7 miliónů čtenářů, které Murdoch ztratil po uzavření News of the World. Řada lidí vyčítá novému nedělníku absenci investigativní žurnalistiky, kterou byl bývalý nedělník proslulý. A také jim připadá až příliš umírněný, jakoby byl napsán pro soudce lorda Levesona, který zkoumá tisk.

Najdete mě na Twitteru

Do nového roku vstoupil Murdoch stylově – založil si účet na sociální síti Twitter. Murdoch ve svých příspěvcích chválí filmy z produkce jeho stanice Fox, republikánského kandidáta na amerického prezidenta Ricka Santoruma, komentuje politiku Baracka Obamy nebo biografii Steva Jobse. Největší ohlas zatím vyvolal, když se opřel do britských státních svátků: „Britové možná mají až příliš mnoho svátků na to, že je to zkrachovalá země!“. Na svém účtu zaútočil i proti vyhledávači Gogole, který označil za přední oporu pirátů celého internetu (usiluje také o zpoplatnění zpráv na webu).

Propadák: MySpace

„Hodně se ptáte na MySpace. Jednoduchá odpověď: zvorali jsme to nejhorším možným způsobem. Byla to cenná – a drahá – lekce,“ prohlásil Murdoch. V roce 2005 jeho společnost News Corporation koupila sociální síť MySpace za 580 miliónů dolarů. V konkurenci Facebooku a Twitteru se jí však příliš nedařilo a Murdoch se ji rozhodl prodat za patnáctinu pořizovací ceny (35 miliónů dolarů) společnosti Specific Media a zpěvákovi Justinu Timberlakovi.

Média jako nástroj propagandy

Jeho noviny a televize mají zásadní vliv na to, kdo se stane příštím americkým prezidentem nebo britským premiérem. Mnozí politici si jej tak začali předcházet, neboť vědí, kdo tady tahá za nitky. Například před volbami v roce 1997 začal The Sun podporovat Tonyho Blaira, který se nakonec premiérem opravdu stal (podle kritiků magnátovi během své vlády ustupoval výměnou za podporu jeho listů). Kromě toho výrazně pomohl do funkce kanadskému předsedovi vlády Stephenu Harperovi či americkému prezidentovi Baracku Obamovi. Pravidelně také jedná s premiéry Kanady nebo Austrálie. Což mu pomáhá manipulovat mocí a obcházet některé nepohodlné předpisy.

Vazby s Českou republikou

Murdochova sestra Anne žijící v Austrálii je provdána za Čecha Milana Kantora. Ten se stal po pádu komunismu v Československu takzvaným honorárním konzulem své rodné země se sídlem v Melbourne. Oba disponují nemalým majetkem, neboť podle australských médií musel Rupert Murdoch, aby ovládl celé impérium, které založil jeho otec, vyplatit své sourozence, včetně Anne Kantorové. Její podíl měl mít hodnotu až 200 milionů australských dolarů.

Proč se ještě nechystá do důchodu

Murdochův životopisec Wolff vidí dva základní motivy, které ho stále ženou vpřed: bojovnost a komplex outsidera. I když je největším tiskovým magnátem světa, stále si připadá, že nad ním ohrnují nos. Murdoch je proslulý svou urputností získat i nemožné. Čím menší je šance, že by dostal to, co chce, tím víc o to stojí (například Wall Street Journal – proti jeho prodeji byli majitelé, čtenáři i finančníci, Murdoch jej však nakonec získal za 5 miliard dolarů). Konkurence je pro něj důvodem k bytí, boj miluje. Je prý introvert a nečte knihy. V roce 1999 se oženil s o čtyřicet let mladší Číňankou Wendi Deng jen sedmnáct dní poté, co se rozvedl se svou druhou ženou.

Jeho oblíbené rčení zní: „Neděláme na trhu dohody. My děláme trh.“
 

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!
Tagy: celebrity



Přidejte vlastní komentář, či reakci

© MENZONE | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2011 - 2017 | ZOBRAZIT KLASICKY | MOBILNÍ VERZE  

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu menzone.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace