Adrenalinový paddleboarding. Jezdci na prkně s pádlem jsou vidět čím dál častěji


autor: Jitka Hodasová | Galerie

Adrenalinový paddleboarding. Jezdci na prkně s pádlem jsou vidět čím dál častěji

Zdroj: pixabay.com

Historie sportu - paddleboardingu, který se v našich končinách rozmáhá až v posledních letech, sahá do roku 1960, kdy surfaři z Havaje pádlovali na svých longboardech s fotoaparáty na místa, kde se turisté učili surfovat a fotografovali je při jejich počínání. Pádlovat na surfovém prkně, však již napadlo domorodce z Velikonočních ostrovů o mnoho dříve. Uvádí to web paddleboardshop.cz.

U nás je možné jezdce na prknech vídat na řekách i rybnících. S využíváním prken ke kondičnímu tréninku začala nejspíš v roce 2000 skupina kolem Davea Kalama, Briana Keaulana, Ricka Thomase,... kteří mají paddleboard jako alternativu, když nejsou pro surfing ideální podmínky. Po několikaleté odmlce do roku 2007 a počáteční nedůvěře v masové rozšíření tohoto sportu, se na tento sport zaměřily firmy Starboard a Naish a zavedly produkci paddleboardů do sériové výroby. Od roku 2009 zažívá paddleboarding raketový vzestup nejprve v Americe a poté i v ostatních částech světa. Věnuje se mu široká masa lidí.  
Jde o sport, při kterém se do pohybu zapojuje celé tělo, zlepší smysl pro rovnováhu a fyzickou kondici.

Existuje několik druhů jezdců.

- U nás jsou v převaze ti, co vyznávají fitness jízdu po jezerech, rybnících, řekách.

- Další vyznávají jízdu ve vlnách. Výhodou paddleboardu je, že pro svezení stačí menší vlna, než na klasickém surfovém prkně.
    
- Někteří jsou jako doma na horních tocích řek, kde překonávají peřeje a jiné přírodní nástrahy. Rozvoj této disciplíny je spojen především s vývojem velmi odolných nafukovacích prken, které snesou to nejhorší zacházení.

- Pak existuje skupina jezdců, kteří provozují rychlostní paddleboarding na velmi úzkých a dlouhých prknech. Tato prkna jsou sice velice vratká, avšak dosahují výrazně větších rychlostí.

Co potřebujete k vyplutí?

Vybavení (plováky a pádla) se liší dle účelu používání. Pro začátečníka, ale i pro extrémního jezdce na divoké vodě je nejlepší volbou nafukovací nebo polyetylenový board, který je prakticky nemožné zničit a vario pádlo s nastavitelnou délkou žerdi tak, aby si mohl najít tu, která mu nejlépe vyhovuje. Vodítkem pro fitness pádlování může být doporučení délky pádla tak, aby přesahovalo výšku jezdce o 25-30 cm. Rychlostní plováky i pádla jsou delší, do vln a peřejí se naopak používají kratší.

Jak se to naučit?

V každém případě je vhodné si vyzkoušet, jaké to je stát na prkně. Naučit se základy na klidné vodě rozhodně není složité. Ze zkušenosti je to mnohem jednodušší než pochytit základy na longboardu či snowboardu. Nespornou výhodou je, že padáte do vody. Pro úplné začátečníky je vhodný nafukovací paddleboard. Nafouknuté prkno je velmi tvrdé, stabilní a v neposlední řadě odolné. Zůstává však lehké a po vyfouknutí skladné. To je jeho obrovská výhoda, protože společně s rozloženým pádlem se vejde do batohu.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!


Přidejte vlastní komentář, či reakci

© MENZONE | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2011 - 2017 | ZOBRAZIT KLASICKY | MOBILNÍ VERZE  

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu menzone.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace